Scholen aan de slag met ‘ik, jij, wij’

Zeven scholen zijn enthousiast aan de slag gegaan met ‘ik, jij, wij’. Deze aanpak helpt onze leerlingen om zelfbewust te zijn en om goed samen te werken, binnen en buiten de school.

 

Welke initiatieven hebben de leerlingen en teams ondernomen sinds ‘ik, jij, wij’ in mei 2013 werd gelanceerd?

  • De kinderen van ’t Kleurenrijk zijn sinds deze zomer verhuisd naar De Kameleon in Velp. De eerste schooldag eindigde met een grote bijeenkomst rond ‘wie is wie, en wat heeft jouw groep gedaan vandaag?’ Nieuwe leerkrachten deden een voorstelrondje. Iedereen kreeg een sleutelkoord mee naar huis.
  • Daalhuizen gaat op de ‘ik, jij, wij’-manier aan de slag met een Lagerhuisdebat en met ‘NL doet’.
  • Op de Wensvogel voeren leerlingen met hun leerkracht een gesprek over wensen. De wensen en afspraken leggen ze vast een soort contract. Dat pakken ze er regelmatig even bij, om te checken hoeveel er van de wens al is vervuld.
  • ‘Ik, jij, wij’ kan gaan over hoe je met elkaar communiceert. Bij ’t Schaddeveld maken team en ouders nieuwe afspraken over de communicatie. De ’10-minuten-gesprekken’ zijn aangepast. In september is begonnen met startgesprekken: team en ouders wisselen over en weer verwachtingen uit over elke individuele leerling.
  • De Lappendeken gaat met leerlingen van groep 8, plus hun ouders, in gesprek over de entree- en citotoets.
  • De Rheder Enk heeft het plan om rond opening van het nieuwe gebouw een ‘ik, jij, wij’- activiteit met de buurt te organiseren.
  • Dorpsschool Rozendaal heeft een project Techniek gedaan; ouders/opa’s en oma’s hebben groepjes leerlingen meegenomen naar hun werk. Dit wordt een jaarlijkse activiteit.