Wenslessen

 

Alle mensen hebben wensen. Een leerkracht die verstandig omgaat met kinderwensen, ontwikkelt bij het kind (soms nog verborgen) talenten. Bovendien: wensen en talenten maken leren leuk!

 

Behalve dat een kind er plezier aan beleeft, gaat het ook op een andere manier leren. De leerkracht kan met nog meer succes 'eruit halen wat in het kind zit'. Daarom werkt de Wensvogel zo graag met wensen.

 

Werken met wensen, wat levert dat op?

  1. Je laat kinderen ervaren dat hun wens - en daarmee ook zijzelf - er mag zijn.
  2. Kinderen ervaren: 'Ik ben in staat mijn eigen wens te realiseren'.
  3. Het zelfvertrouwen groeit, dat hebben zij nodig om hun leven vorm te geven vanuit hun eigen wensen en talenten.
  4. Je laat kinderen ervaren dat leren leuker wordt, wanneer zij daarbij ook aan hun eigen wensen werken.

Een wens kan een 'eindwens' zijn, of een middel om een grotere wens te realiseren.
Wie Spaans wil leren, gaat later misschien Spaanse liederen zingen. Wie ridder wil worden, verlangt misschien naar het gevoel iedere draak te kunnen verslaan. 

Een wens kan dichtbij zijn ('Ik wil met de roltrap') of kan wat verder afstaan van de realiteit ('Ik wil topvoetballer worden'). De ene wens is eenvoudig te realiseren. De eerste stap zetten, op weg naar de grote droom, kan ook al veel plezier geven!


Ik wens....
Tijdens de wenslessen werkt ieder kind aan de realisatie van de eigen wensen. Kinderen leren hun wens om te zetten in woorden. Ze onderzoeken wat nodig is om die wens te vervullen. Moeten ze hun eigen talent inzetten? Hulp vragen aan een klasgenoot? Op eigen initiatief kunnen ze de wens echt realiseren! Soms betrekken we de ouders erbij.

Kinderen ervaren: ‘Ik speel zelf de hoofdrol in mijn levensverhaal!'

Terug